Thursday, February 10, 2011

6 Benda di Bawah Mikroskop Yang Kita Tak Tahu.

Anda tahu jika kita mengecilkan saiz diri kita ke ke saiz mikroskopik, kita akan berada di dunia yang serius alien. Haha..Nak tahu se-alien manakah? Photo di bawah antara gambar yang kita tak akan pernah tahu kalau tidak melihat di bawah mikroskop.


#No 6 Ulat Sampah
Sebelum kita lihat pandangan mikro, kita tunjukkan gambar di dunia sebenar. 



Kalau di dunia sebenar, ulat ni hidup bersama sampah-sampah. Dan kita tengok memang tak berdaya. Apa kata jom kita kecilkan diri kita.


Close Up


What?? haha...ini bukan gambaran atau lukisan kanak-kanak, ini adalah pandangan mikro ke atas ulat sampah tu lah. Uhh dasyat... First time Hozookery tgk pun tak berapa percaya. Tapi memang ini lah kenyataan di bawah mikroskop.


#5  Kutu Air
Normal view




Memang korang tak akan nampak. Tapi kutu air ni banyak di kolam-kolam. Jadi waktu ada mandi kolam tu, mungkin ada yang tertelah sekali. Cuba tengok kalau dari pandangan mikro.





Mikro View

Adakah itu matanya? Haha..Ini bukan lukisan graphik, ini adalah pandangan betul kutu air di bawak mikroskop. Gambar ini telah ditangkap oleh Dr. Jan Michels, seorang Zoologist di Universiti of Albrecht, Germany.


#4 Semut
Pandangan Normal


Seperti biasa korang mesti penah tengok semut kan. Boleh dikatakan hari-hari kita akan temui semut-semut ni kerana jumlah  seorang manusia bersamaan dengan 2 juta semut. Banyak bukan.


Di Bawah Mikroskop


Wahhhh...Garang gott muka semut ini.. amacam kita cuba semut lain..


Aha..semut ni species happy sikit. Hahahaha...


#3 Kutu Biasa
Kalau tadi kotang tengok rupa kutu air. Jom kita tengok rupa kutu biasa. Mungkin lebih handsome dari kutu air? atau tidak? Jom kita usha..




Wahhh..Cantik kan? Dengan rambut yang panjang, Eyebrow yang besar.. Haha.. Ni bukan CGI. Ini  Scanning Electron Microscope dari Steve Gschmeissner.. Smart!




#2 Embrio Ayam
Normal


Mikroskop view


Anda rasa ini tidak real. Haha..ini betul-betul benar. Gambar ini telah memenangi Nikon Photo Contest. 


Dah jangan tengok lagi. Kalau tengok lama-lama, korang akan menyesal makan telur selama ini. Kesian embrio secomel ini tak dapat keluar melihat dunia. Hehe..Menyesal dah layan blog aku ni?haha


#1 Larva Air 
Seperti biasa larva korang tak akan nampak. Dan larva air ini penting untuk kitaran persekitaran kerana merupakan makanan kepada ikan-ikan kecil. 


Mikro view!


Haha..terpegun? Ini adalah dari Fabrice Parais's Entry into the 2009 Nikon Small World Photo Micrography Competition. Memang smart kan? Dengan Mulut yang tajam..Tangan yang tajam dan bertanduk. Ini Awwwsome!


That all! Hargailah alam di sekeliling anda. K!



2 comments:

  1. tarbaik bro!!! aku suke entry ko kali ni..pergh uat sapah tu aku paling tak leh tahan...ish..macam mana la kalau kita boleh tengok natang2 ni tanpa mikroskop kan??

    ReplyDelete
  2. hahaha..tu lah..ulat sampah tu dah mcm watak katun dah bro...thanks!

    ReplyDelete